9. september 2008 arkiv

Da nypuritanismen kom til århus: Lulu-plakaten

9. september 2008

århus Teater har fået den udmærkede og oplagte idé at opføre Frank Wedekinds teaterstykke “Lulu” om kvinden Lulu, der inkarnerer den europæiske kulturs fantasi om kvinden som lidenskabelig femme fatale, der lever sit driftsliv ud. Værket, der er fra 1894, blev af Wedekind selv opfattet som en ‘monstertragedie’ og kan opfattes som en litterær og teatralsk pendant til Freuds skrifter om seksuallivets mørke sider…
Man kan kun bifalde, at et sådant stykke sættes op i en tid, hvor nypuritanisme viser sit grimme hoved her, der og allevegne. Det kunne måske give anledning til en diskussion af, hvordan det står til med det forkromede danske frisind nu til dags. Men allerede inden stykket for alvor er kommet i gang på teateret, har debatten drejet sig om teaterplakaten. Eller rettere plakaterne. For den første plakat blev straks udsat for censur. Plakaten viser en nøgen kvindekrop fra lige under navlen til anklerne. Mellem de udstrakte ben snor navnet LULU sig med pink bogstaver op og skjuler lige kønsorganerne – men ikke det øverste af mons pubis. Man kan se lidt af kønsbehåringen.
Gratisavisen ville ikke trykke denne plakat og en ny udgave af plakaten blev lavet, hvor kønshårene var retoucheret bort. Men det var ikke nok, for firmaet AFA JCDecaux, der sætter plakater op i de århusianske busskure, afviste at sætte den op, da den stred mod deres “moralkodex”, der siger, at plakater ikke må forarge i det offentlige rum, hvor der færdes børn.. Sagen er endt på Rådhuset.
Til forskel fra mange andre plakater gør der sig den ikke uvæsentlige forskel sig gældende, at plakaten ikke reklamere for en læskedrik eller lignende, men for et kunstværk. Plakaten er med andre ord et adækvat udtryk for kunstværkets indhold. Teaterstykket handler om de seksuelle drifter, og plakaten antyder dette. Derfor kan man med godt ret mene, som den konstituerede teaterchef Mikkel Braae-Andersen gør, at de to firmaet censurerer ytringsfriheden – den kunstneriske. Men lige præcis denne skelnene vil plakatopsætterfirmaet ikke foretage. Kim Axelsen fra firmaet siger: “At noget er kunst er ingen undskyldning for noget som helst. Vi skelner ikke mellem kunst og alt muligt andet. Det gør børn heller ikke”. Der er flere ting, der er interessant i dette udsagn. 1. Axelsen afviser blankt kunstens ret til at forarge, 2. Kunst, læskedrikke etc. er ét fedt, 3. Det skal kunne vises for børn, 4. Firmaet mener, at man er i sin gode ret til at udøve censur over for sine kunder. Også den private forening Pornofrit Miljø har kritiseret plakaten for at “smaske kvindekønnet” op i synet på folk og har indbragt sagen for Forbrugerombudsmanden.
Set i forhold til, hvad vi som almindelige borgere i dette land – inklusive børn – får “smækket op i ansigtet” på plakater, i aviser (Side 9-piger!), ugeblade, på kioskhylder, på internettet osv., så forekommer sagen at være helt ude i hampen. Der er tale om et bornert, nypuritansk forsøg på censur, som burde høre fortiden til.

Darlene Love – So Much Love 1958-1998

9. september 2008


Darlene Love har en lang, lang karriere bag sig. Som mange andre sorte musikere havde hun en baggrund i den kirkelige musik, hvor hun sang kor. Efter skolen blev hun medlem af The Blossoms, der havde udsendt singleplader siden midten af halvtredserne uden den store succes, og gjorde sig snart bemærket med sin meget kraftfulde stemme. Pladeproducer Phil “The Wall of Sound” Spector opdagede hende, og hun fik stor betydning for mange af mandens produktioner. Også andre store kunstnere fik glæde af hendes vokalarbejde: Elvis, Beach Boys, Sonny & Cher, Sam Cooke m.fl.
Darlenes stemme var så markant, at selv om hun primært blev brugt som backingsangerinde sammen med The Blossoms, så trak Spector hende frem som forsanger, fx på The Crystals “He’s A Rebel” – uden i første omgang at kreditere hende for det.
Nu er der kommet en cd, der giver et tværsnit af hendes vokalarbejde fra 1958 til 1998. Darlene er stadigvæk aktiv.

Today I Met The Boy I’m Gonna Marry

Mine nostalgiske pladeforretninger

9. september 2008

Jeg har været så heldig at modtage listemagerens kedsommeligheder og i et af Jeg-Keder-Mig-afsnittede omtales Esprit de Valdemar. Hårvand for herrer annodazumal. Det førte til en søgning efter et billede eller en illustration af samme produkt. Uden synderlig held. Selv om firmaet åbenbart stadigvæk eksisterer. Under søgningen fandt jeg tilbage til min barndomsby billedarkiv. For det kunne jo være, at jeg kunne finde et foto fra en frisørsalon med omtalte hårvand i vinduet (for der stod det ofte – dengang). Men nej…

Til gengæld fandt jeg nogle små fotos af mine elskede pladeforretninger, der leverede stof til capacs musikinteresse. Den første er Aage Hass radioforretning fra Kongensgade 28. Den lå tæt på Esbjerg Teater og Centralmagasinet, datidens store indkøbscenter. På det lille billede ser man et ungt menneske ved en tilbudskasse. Det kunne sagtens have været mig. At dømme efter påklædningen (bukser med svaj) kunne det godt have været sidst i tresserne eller først i halvfjerdserne. Mærkeligt nok kan jeg ikke komme på, hvilke af mine grammofonplader, jeg købte hos Aage Hass. Jeg plejer ellers at have en ufejlbarlig hukommelse, hvad det angår. Måske dukker det op igen. Men jeg kan huske, at det var her jeg stod med Roxy Musics Viva! i hånden og overvejede: Skal – Skal ikke…

Længere ned ad Kongensgade (nr. 66) lå Jaspers Radio, hvor en stor del af min pladesamling blev indkøbt. Jeg husker forretningen som en særdeles velassorteret en af slagsen. Det var her de fleste af mine Beatles-albums, -EPs og -singler blev indkøbt – faktisk dem alle sammen. Her har jeg stået med håndholdte høretelefoner i spiralledning, trukket op af et hul i bordet, og lyttet til tidens musik, medens øjenene enten fordybede sig i pladecoveret eller gled rundt på de udstillede plader og radioudstyret.

Imellem Aage Hass’ og Jaspers’ forretninger lå den gamle Fona-forretning (nr. 66), hvor jeg kom regelmæssigt – især når der var udsalg. Her har jeg virkelig gjort gode fund. Fotoet er taget i 1976, og dengang var Fona også et meget velassorteret sted at købe musik.

Sweet as a Honeybee…

9. september 2008

Jeg vågnede op med denne sang i hovedet. Ikke dårligt sådan en dejlig tirsdag. Og man kan da også kun blive i godt humør af Four Tops og deres It’s the same old Song. Samme gamle sang, samme sang. Ja. Og når så bloggen er oppe at køre igen, så er det vel ikke så ringe endda…