10. september 2008 arkiv

Mere død: Hector Zazou –

10. september 2008


Magasinet Geiger oplyser om, at den franske komponist og pladeproducer Hector Zazou er død kun 60 år gammel. Zazou var en slags fransk pendant til engelske Brian Eno, en musikalsk troldmand, der arbejde inden for feltet ambient og neo-klassisk musik. Han arbejdede sammen med en lang række navne som: David Sylvian, Björk, Suzanne Vega, John Cale, Laurie Anderson, Robert Fripp og mange flere. Modsat Eno var Zazou primært kendt i sit eget land og blandt musikere med interesse for World Music internationalt. Han nåede at indspille ca. 10 albums i eget navn. Hvil i fred.

Zazous Myspace-side.

Hector Zazou & Björk – Vísur Vatnsenda Rósu

Alain Jacquet – pop-art-kunstner er død, 69

10. september 2008

Den franske Pop-Art-kunstner Alain Jacquet er død af kræft. Han blev berømt i den amerikanske Pop-Art-bevægelse, hvor han især gjorde sig bemærket med sine iscenesættelser af gamle kendte malerier, fx Botticellis Venus’ fødsel. Såkaldte camouflager. Mit arbejde drejer sig kun om at få billeder til at forsvinde, udtalte han i 1968. Se et udvalg af hans billeder her. Hvil i fred.

Chuck Prophet på Mountain Stage

10. september 2008

Her er en meget fin optagelse med Chuck Prophet fra NPRs serie Mountain Stage. Chuck Prophet, der var en af forgrundsfigurerne i bandet Green on Red har senest udsendt albummet Soap and Water (2007).

Odense Internationale Bluesdage

10. september 2008

Odense afholder igen sine internationale bluesdage. De løber af stablen fra den 6. til og med den 8. november. Blandt navnene finder man to absolut seværdige kunstnere: Johnny Winter og capacs personlige favorit Dr. John.
Se de fulde program her.

Johnny Winter-Woodstock

Right Place , Wrong Time

Exit Bendtsen…

10. september 2008

Måske er Bendt Bendtsen ikke den skarpeste kniv i den politiske skuffe. Og sikkert er det, at han bestemt ikke har udfyldt rollen som minister for økonomi og erhvervsliv til UG. En rolle, hvor han mere har gjort skade end gavn i den nuværende anstrengte økonomiske konjuntur (Information havde en dybtgående analyse af rollen forleden).
Måske er hans afgang hans største politiske bedrift. Han forlader skuden – Det Konservative Folkeparti – på et tidspunkt, hvor skuden endnu ligger ganske flot på det urolige politiske hav – men hvor man med kikkerten for øjet godt kan ane en mere kaotisk situation. Regeringspartiet Venstre har fået et problem ind på livet – EU-dommen – som statsministeren og partiets øvrige ledelse forsøger at bagatellisere og tie ihjel, men som kan vise sig at blive et stort søm til regeringens ligkiste. Og hvis balladen skulle føre til en uventet folketingsvalg ville Bendtsen risikere at stå med de konservatives gamle problem: Hvem skal være partiets kommende leder? Lene eller Connie. Og et hundeslagsmål af dimensioner ville bryde løs. Vi har set det før. Så måske er det slet ikke så usmart, at Bendtsen trækker sig småbukkende tilbage, hurtigt siger farvel til Dronningen og placerer sit i en situation, hvor han kan nøjes med at overvære det nationale politiske skuespil på passende afstand?!

Palin for President! – Michael…

10. september 2008

Ingen kommentarer. Taler helt for sig selv:

Se også denne fire-minutters præsentation af Sahra Palin…

Urknaldet

10. september 2008

Det er så i dag, det store urknald (“Big Bang”) skal gentages. Jeg vil bare sige. Tak, fordi i nåede at kigge forbi bloggen.

Mere Lulu – puritanisme, censur og kritik

10. september 2008

Du – Tina –undrer sig over, at jeg kan lovprise forne tiders brug af antydningens kunst i forhold til fremstilling af kønnet og afvise den aktuelle censur af teaterplakaten. For at ophæve forundringen må man skelne. Der er i det mindste to problemstillinger i denne sag. Den ene er spørgsmålet om censur af plakaten. Og det er netop censuren, jeg afviser. Den puritansk begrundede censur af plakaten. Dermed er ikke sagt, at plakaten skal skånes for kritik. For også her må vi sondre: mellem kritik og så censur.
Det andet problem er nemlig plakatens æstetik og kommunikationsstrategi. Og jeg skal da ikke skjule, at jeg synes, at plakaten er alt andet end vellykket – kommunikativt, grafisk og æstetisk betragtet. Men også som ren markskrigerisk PR… Lad mig vende tilbage til det nedenfor.
Censuren gælder plakatens rolle i det, vi kalder det “offentlige rum”. Skal det være tilladt at afbilde en kvindeunderkrop med lidt kønsbehåring i det offentlige rum. Folk kan jo tage anstød af det. Og hvad med ‘de små børn‘? Jeg køber ikke dette moralske argument. Vi lever i et markedsstyret samfund, hvor vi har en høj grad af ytringsfrihed – herunder kunstnerisk ytringsfrihed. Og jeg mener ikke, at denne plakat på nogen måde adskiller sig fra, hvad vi ellers har set af anmassende, seksuelt betonet markskrigeri. At vi ser lidt kønshår i stedet for silikonebryster er en ubetydelig forskel (en hårsbredde?). Og jeg mener, at en pris for at leve i et åbent, markedsstyret samfund med høj grad af ytringsfrihed er, at man må finde sig i at blive konfronteret med budskaber, der støder ens personlige moral. Jf. sagen om avistegningerne.
Hvad så med børnene, de små pus? Efter min bedste overbevisning er inddragelsen af børnene netop et symptom ved (ny)puritanismen, der falder bag om Freuds indsigter på det seksuelle område. Bag ved henvisningen til børnene ligger en bekymring for, at børnene måske får noget at se, som de ikke kan tåle eller måske ligefrem tager skade af. Og vel er børn nysgerrige. Og vel vil de måske spørge til den slags billeder. Men så længe vi sørger for at oplyse børnene om tingenes rette sammenhæng, så er der ingen grund til bekymring. Børn tager ikke skade af seksualoplysning, mente Freud. Derimod kan de tage skade af fortielser og mytedannelser.
Jeg tager altså afstand fra en censur over for teaterplakaten. Og jeg synes, at det er bekymrende, at private firmaer – en gratisavis og et reklamebureau – skal definere, hvad der er tilladeligt eller ej.
Dermed ikke sagt, at jeg opfatter denne plakat som vellykket kunst. Teaterets argument for at vælge denne plakat skulle være, at det offentlige rum i forvejen er fyldt med seksuel orienteret nøgenhed, og det derfor er nødvendigt at ‘råbe højt’ for at blive hørt. Det er nødvendigt at smaske kønnet op i ansigtet på publikum for at få opmærksomhed. Denne markedsstrategi kan man godt sætte spørgsmålstegn ved? Lige som man kan sætte spørgsmålstegn ved, om plakaten er på bølgelængde med Wedekinds mere end 100 år gamle stykke i sit grafiske udtryk?
Hårdt sat op, så henvender plakaten sig vel til nogenlunde samme segment som The Party Maker – altså de unge. Og så vidt jeg ved, er de unge ikke de mest ihærdige teatergængere… I forhold til de voksne, potentielle teatergængere tror jeg, at den skyder over målet. Ja, måske taler den endda ned til os, gør os dummere, end vi faktisk er, ved så direkte at appellere til kønnet. Plakaten er med andre ord et popsmart ungdomsleflende stykke markedsføring, der alene har til formål at få så mange ind i teateret som muligt. Og det kan man godt tvivle på, vil lykkes. Til gengæld er der ingen tvivl om, at al medieomtalen har givet forestillingen en ubetalelig reklame, der nok skal lokke en enkelt husar eller to i teateret..
I øvrigt er plakaten blevet afløst af en anden, hvor man ser Lulu med åben, våd mund slikke på en stor hvid asparges. Fellatio. Mor, hvorfor gør damen sådan? Mere af samme skuffe…
Mine forbehold over for plakaten ændrer ikke en tøddel ved min holdning til censurtanken. Det skal også være tilladt at lave dårlige, anstødelige plakater.
Dette indlæg var foranlediget af Tinas kommentar til det foregående indlæg.

De forskellige billeder kan ses her.