21. oktober 2008 arkiv

1968: Tyrannosaurus Rex debuterer…

21. oktober 2008

Man skal vist skrive 1968 for at udgive et album med titlen “My People Were Fair and Had Sky in Their Hair… But Now They’re Content to Wear Stars on Their Brows”. Hvad var det nu den hed? Nå, men i hvert fald var det titlen på Marc Bolan og Steve Peregrin Tooks duodebut. Den akustisk baserede duo er tydeligvis inspireret af hippie-psychedelia-strømningerne fra USA. Og Bolan havde for en stund lagt el-guitaren fra sig, som han havde trakteret i John’s Children og tog op igen i T-Rex…

Tyrannosaurus Rex – Sara Crazy Child

Beat Cookies 6: Musik fra små pladeselskaber

21. oktober 2008


Forleden kunne man i aviserne læse, at det var de uafhængige, danske pladeselskaber, der havde mest held med at afsætte musik til danske lyttere. Det er dem, der har næserne ned i de musikalske vækstlag og henter nye spændende og lovende navne op i lyset. I de store etablerede pladeselskab er der en tendens til at satse på de “sikre” og kendte. Heri er der egentlig ikke noget nyt.


Efter indlægget om Flower Pottest Hits i går ville tilfældet, at jeg fik en mail om et par andre Beatcookies-udgivelser fra biblioteket. Meget passende er temaet på Beatcookies nr. 6 de små labels. Selv om de etablerede pladeselskaber Sonet, EMI, Polydor og Philips sad på de fleste udgivelser, så var der små, uafhængige labels som 2R-Records, Quali Sound, Stryg Records, S-I-D Records m.fl., der sørgede for at små navne også kunne komme ud. Som regel var pladeselskaberne enmandsforetagender, ledet af personer med andre aktiviteter i underholdningsverdenen som impressarioer eller andet.


På pladens primitive optagelser møder man blandt andet amagerkanerne The Bristols, københavnerkvartettet The Blackpools, der var vækstlag for The Beefeaters og havde en vis Peter Thorup med på rytmeguitarog Ole Erling Gruppen med sangerinden, “pigtrådspigen”, Danielle og sangerinden Sussi Holm og sangeren Peter Lau i forgrunden med noget, der er mere underholdning end beat..


Det musikalske højdepunkt på pladen er uden tvivl R&B-gruppen The Caravans, der forståeligt nok fik succes med deres ene singleplade “Can I Get A Witness”/”Everything’s Allright” i 1965, hvor de i Københavnsområdet blev konkurrenter til de store navne, The Defenders og The Lions…


Det, der slår en, når man gennemlytter de 27 skæringer på pladen, er, hvilken enorm grøde, der var i beatmusikken dengang. Og man tænker uvægerligt: Hvordan ville det være gået, hvis de teknologiske muligheder havde været anderledes og transporttiderne kortere?

 

Mere biblioteksfund: Vic Chesnutt – Ghetto Bells

21. oktober 2008


Jeg har vist aldrig omtalt sangeren og sangskriveren Vic Chesnutt før i bloggen. Så fundet af mandens 2005-album Ghetto Bells er vel en passende anledning.


Det var REMs Michael Stipe, der i starten af halvfemserne fik ørerne op for mandens kvaliteter og sørgede for at producere hans to første album Little og West of Rome (fra hhv. 1990 og 1991).

Det er nok ikke for meget at kalde Chesnutt en outsider – personligt såvel som musikalsk. Han har haft en massivt misbrug af stoffer og sprut, er erklæret “butikstyv”, støtter medicinsk brug af marijuana og gør i det hele taget ikke meget for at tækkes populærkulturens normalitetsbegreber.

Musikalsk er han også en ener. Hans stil kaldes rock og folk, men er svært at indkredse genremæssigt. På den måde kan han minde lidt om en Tom Waits eller en Lucinda Williams. Han skriver nogle meget personlige tekster og synger dem med en sjælden lidenskabelig glød, der får mig til at tænke på Karen Dalton og den slags sangere.

Han har udgivet i alt tolv albums i eget navn, senest North Star Deserter fra 2007. Og så har han som medlem af brute indspillet to album (brute er Chesnutt og medlemmer af Widespread Panic). Dertil skal lægges, at han har medvirket på en lang række andre plader med andre navne. Blandt andet Cowboy Junkies’ Trinity Revisited.

 

Vic Chesnutt – Band Camp