16. maj 2008 arkiv

En politiker i en nøddeskal – Karen Ellemann

16. maj 2008

To citater:

“- Jeg er ked af, at vi skal lovgive i Danmark, så vi forbyder religiøse symboler. Det er ikke liberal politik. Og derfor er det noget, som helt personligt gør ondt på mig”

“- Det som jeg har udtalt, har jeg ikke brug for at gentage. Jeg har sagt, hvad jeg gerne vil sige i denne sag. Men jeg bakker naturligvis op om flertallet i gruppen”

Sagt før og efter dagens møde i Venstres folketingsgruppe. Venstres integrationsordfører Karen Ellemann – datter af Uffe Ellemann – skal nok have en strålende politisk fremtid foran sig….[1. Folketingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning,Grundlovens § 56 ]

Five miles out – Mike Oldfield

16. maj 2008

I min pladesamling står der ét album med Mike Oldfield, Five Miles Out fra 1982. Da den udkom kendte jeg godt hans berømmede Tubular Bells – men de klokker ringede aldrig rigtig i mine ører og gør det stadigvæk ikke. Til gengæld ramte Five Miles Out lige i solar plexus – sådan rent musikalsk. Efter at have hørt titelnummeret på P3 på min gamle B&O-radio styrtede jeg ned til den hedengangne FONA-pladeforretning i Bruunsgade og købte skiven. Og den holdt – hele vejen igennem. Og den holder stadigvæk. Nogle af de senere plader kan godt være en smule indsukrede efter min smag, men i Five er der stadigvæk gal- og vildskab….

Tak til Zarne og Bo for påmindelsen.

Grace Jones – fylder 60

16. maj 2008

Utroligt. Damen fylder 60. Den jamaicansk-amerikanske sangerinde, fotomodel og skuespillerinde (Bond!) leverede i firserne noget af det mest sofistikerede, lækre, reggae-influerede diskotekmusik, der kunne opdrives. Og jeg kan ikke tænke på Grace uden samtidig at tænke på Roman Polanskis film Frantic fra 1988, hvor Grace Jones’ Fame, fra albummet af samme navn (1978), danner en perfekt stemningsfuld underlægning til kriminalhistorien. Til lykke med dagen.

Grace Jones – “Strange” (from “Frantic”)

Den indre svinehund springer ud

16. maj 2008

Det var vist nok den – i dag lidt glemte – danske forfatter H. C. Branner, der advarede os mod den “indre svinehund”. Han skulle bare vide, at samme hund nu er sprunget ud som parti. I går satte Dansk Folkeparti ord på det, vi længe har vist. Partiet er – “anti-muslimsk“. Trods forskellige småmodifikationer, blandt andet fra hof-strategen Thuesen Dahl, der altid prøver at holde partiets rabiate personager i kort snor, så er ordet faldet. Og med de associationer og konnotationer ordet har – i retning af anti-semistisme o. lign. – så må man spørge sig selv, om partiet længere er “stuerent”? Nej, den indre svinehund har skidt på gulvet! Kan regeringen virkelig leve med det?

Jools Holland præsenterer: Raconteurs

16. maj 2008

Det var vist Lou Reed, der skrev – på coveret til New York – at der ikke er noget, der kan slå to guitarer, bas og trommer. Jeg ved godt, hvad han tænkte på. Her er vor tids argument for guitarrockens overlevelse, The Raconteurs, i en optagelse fra Jools Hollands Later. Skru bare op for knappen, hvis du tør.

Erotisk radio

16. maj 2008

Danmarks Radio P1 vover pelsen – eller måske skulle man sige dusken – og sender erotiske noveller. Til efteråret. Ideen er, at yngre, kendte, danske forfattere (hvorfor egentlig denne begrænsning – yngre?), skal skrive noveller, der så skal læses op eller dramatiseres. Vi ønsker al mulig held med projektet, for er der noget, der kræver litterær talent, så er det at skrive erotisk. At skrive om sex kan enhver idiot. Men skrive noget erotisk stimulerende og ophidsende kræver talent. Se selv efter i litteraturen på området. Der er – langt mellem snapsene. Men nu får vi se eller rettere: høre.

One-eyed Mule – dansk-americana

16. maj 2008

Det sidste døgn tid har jeg tilbragt sammen med et enøjet muldyr. One-eyed Mule er navnet på et dansk band, der netop i disse dage udsender deres andet album på det lille indiepladeselskab Artiscope Records. Jannick fra pladeselskabet har været så venlig at sende mig et dugfrisk eksemplar, fordi han gerne vil høre, hvad jeg mener. Og tak for det! Capac springer altså ud som pladeanmelder…

Man behøver ikke at være født igår for at forstå, at produktionen – lydbilledet – spiller en vital rolle for den moderne populærmusik. Tressernes beat-musik ville have lydt ganske anderledes, hvis ikke den var blevet optaget i teknologisk begrænsede lydstudier. Siden man optog musik i gamle biografer og badeværelser på to- og firespors-båndoptagere er der jo sket end del på det teknologiske område. Og siden dengang har jagten på den rette lyd – sound – været en del af den musikalske søgen. Jeg kan fx huske, at danske Gasolin – efter at have været udsat for de teknologiske landvindingers muligheder og stjerneproduceren Roy Thomas Bakers evner – ønskede at vende tilbage til noget mere nøgent og oprindeligt… De var kommet for langt væk fra det basale.
Disse tanker faldt mig ind, medens jeg i nattens mulm og mørke sad One-eyed Mules nye album. Inde i øretelefonerne mødes man af en nøgen, rå og ren lyd, der ligger milevidt fra mainstream-poppens glanspolerede og filtrerede lydunivers. Bandet, dets producer, Kristian Vad m.fl. har måske søgt at finde en ærlig lyd som den, man kunne forestille sig kom ud af øvelokalet. Der er tale om en såkaldt analog optagelse. Den lugter langt væk af oprindelighed og søgen tilbage til rødderne. På samme måde som plader med New-Yorker-metropolrockere eller nogle af mange americana-bands, der sidder og spiller i udkanten af den globale musikscene.
Musikalsk er det da også den slags associationer jeg får, når jeg lytter til One-eyed Mules udfoldelser. Inspirationen og arven fra de amerikanske rødder er ikke til at tage fejl af, uden at det skal forstås som epigoneri. One-eyed Mule har et stærkt personligt udtryk i kraft af sangskriverne Rasmus Dalls og Uffe Ipsens forvaltning af arvegodset. Med undtagelse af sangen Sad Little Lovers, der er en traditionel sang, så er de øvrige 10 sange på pladen skrevet af Dall og Ipsen og de består af små tekster, der handler om – ja – kærligheden og hverdagen og trækker på rockmytologiens univers. Go ask Hank Williams for a love song / go ask bobby for a smile.
Kærligheden til de musikalske rødder er ikke til at tage fejl af. Den er gennemført helt ud i pladecoveret, der er holdt, smagfuldt, i næsten helt sort-hvide nuancer. Fotografierne er kornede og efterlader den der fornemmelse af autenticitet, som man føler, når man ser et gammelt sort-hvidt foto fra ens egen barndom.
One-eyed Mule består af sangskriver og sanger Rasmus Dall, der også spiller en markant guitar. Bag ham er sangskriver Uffe Ipsen på opretstående bas, Hammond B-3, Mellotron og sang, Søren Andersen på banjo, guitar, “støj” og vokal, Rasmund Bonde på harmonika og sang og endelig Mads Tønder på trommer, slagtøj og sang. Med denne instrumentering skaber One-eyed Mule deres egen udgave af den genre, man kalder americana. Dansk-americana. Det er, som man allerede vil have forstået, traditionsbevidst musik, der lyser af kærlighed til de store amerikanerne. Hank, Bob osv. I sangene mødes storbyens kakofoniske, skramlende lydbillede med lyden af de store vidder, prærien og en banjo- og harmonikaspillende bonderøv på the porch. De melodiøse sange lefter ikke for mainstream-segmentets hang til øjeblikkelige ørehængere, men vinder ved at blive lyttet til flere gange. Anbefales. Varmt.
One-eyed Mule kan opleves på danske scener i den kommende til. Blandt andet i forbindelse med Spot-festivalen. Hold øje med dem.
Jannick og bandet har stillet et nummer til rådighed for bloggens læsere. Du kan – ganske gratis – downloade nummeret Where You Don’t Belong via dette link (Højreklik og gem). God fornøjelse.