maj 2008 arkiv

Dr. John og “The City That Care Forgot” – New Orleans

31. maj 2008

Siden 1930’er har byen New Orleans haft øgenavnet The City That Care Forgot (plus mange andre som The Crescent City, The Big Easy osv.). Men Amerikas værste katastofe, orkanen Katrina, gav ny mening til det næsten glemte navn. Nu er det så også titlen på et nyt album, som Dr. John sammen med Lower 911 sender på gaden. Med hjælp fra Eric Clapton, Willie Nelson, Ani DiFranco og en flok lokale musikere sætter Dr. John ord og musik til frustrationen, vreden og den ubrydelige vilje, der kendetegner New Orleans indbyggere i tiden efter katastrofen, hvor Bush-regeringen svigtede fatalt og fortsatte med at svigte…

NPR kan man høre en koncert med Dr. John, hvor han blandt andet spiller musik fra pladen.

Dr. John – Such a Night

Rhys Ifans og The Super Furry Animals

31. maj 2008

Jeg har tidligere luftet min begejstring for den walisiske skuespiller Rhys Ifans, der blandt andet er kendt for sin mayonnaisespisende figur Spike i “Notting Hill”. Mindre kendt er det, at han har en fortid som forsanger i bandet Super Furry Animals, dengang de endnu ikke var slået igennem. Og nu fortælles det, at Ifans sammen med Dafydd leuan fra Super Furry Animals har dannet gruppen The Peth, der albumdebuterer til september med “The Golden Mile”. Ud over Ifans består gruppen af Dic Ben, Kris Jenkins og Nick Hilton. Interessant.

Super Furry Animals – It’s Not The End of the World?

Strejker og nedskæringer

31. maj 2008

I disse dage ser vi en række overenskomster, der giver FOA-medlemmer, pædagoger og andre lønløft i størrelsesordnen 13-14%. Ganske vist strejker sygeplejerskerne endnu, men de skal såmænd nok få noget i den retning. Hvis ikke de får de begærede 15%.
Følgerne af lønløftet begynder nu at vise sig. Kommunerne åbner budgetterne igen for at finde besparelser. På børneområdet for eksempel. Og måske kan kommunerne ikke gøre andet. For i baggrunden sidder regeringen og holder fast i de økonomiske tøjer i tavshed. Regeringen har været påfaldende tavs i forbindelse med de aktuelle strejker. Og med god grund. Det gælder om at bortlede opmærksomheden på det egentlige problem, når det gælder lønforbedringer, øget velfærd og andre forbedringer: At vi har en regering, der hverken vil eller kan leve op til de gyldne løfter, den har givet. En regering, der er slidt op som en gammel vinterfrakke.

Opdatering: Tavsheden blev brudt lidt i dag på afslørende vis. Til DR Radioavisen siger Venstres kommunalordfører, Erling Bonnensen, at ‘det er kommunernes egen skyld, hvis de skal svinge sparekniven’. Han tilføjer, at ‘kommunerne aldrig har haft et større budget end nu, og de har selv været med til at aftale det, Og hvis de ikke holder hus med det, skulle de hellere få flere kontanthjælpsmodtagere i arbejde”. Man noterer sig, at Bonnensen tører ansvaret for de kommunale budgetter af på kommunerne. De har selv været med til det, derfor er det deres skyld. Men har regeringen ikke også været med? Og hvad med dens “skyld”?
Man noterer sig også et af regeringens tilbagevendende nedslidte, økonomiske og retoriske pseudo-argumenter: ‘Budgettet har aldrig været større’. Nej, sikkert ikke målt i kroner og ører. Men det siger jo ikke noget om, hvilke behov og omkostninger det store budget skal dække. Ved at henvise til store budgetter eller stikke beløbsstørrelser ud forsøger regeringsmedlemmerne at undgå at forholde sig til de faktiske problemer, der er i kommunerne.
Ansvarsforflygtigelsen sætter trumf på med henvisningen til, at kommunerne bare kan få nogle flere kontanthjælpsmodtagere i arbejde. Ikke blot er dette argument udtryk for en blankpoleret kynisme, der overhovedet ikke forholder sig de sociale problemer, der ligger bag kontanthjælpsmodtagernes situation. Bonnensen overser (eller rettere: fortier) også, at en ekstra indsats over for kontanthjælpsmodtagerne jo også vil koste flere penge, som så skal tages fra andre konti i budgettet.
Bonnensens argumentation viser i karikatur, hvordan regeringen projicerer sin egen uduelighed, ansvarsløshed og sociale kynisme over på kommunerne.

Skuespilleren Harvey Corman, død, 81

31. maj 2008

Komikeren Harvey Corman døde i forgårs i en alder af 81. Enhver, der elsker Mel Brooks cowboy-film-parodi Blazing Saddles vil huske ham i rollen som den vrantne, vrisne skurk Hedley Lamarr. I det hele taget var han med til at skrue op for morskaben i flere af Brooks film. Ellers er han mest kendt for sin årelange medvirken i The Caroll Burnett Show, der også er blevet vist i dansk tv. Hvil i fred.

Hammond-organister: Stevie Winwood

31. maj 2008

Efter min indlæg om Jimmy Mcgriff fik jeg en mail fra Kim med en videolink til Jimmy Smith Quartet og deres nummer The Cat. Det sjove er, at Jimmy Smith var et stort forbillede for netop Mcgriff. Det fik jeg vist ikke nævnt, før nu. Men Kims mail ledte mig ind på det spor, der drejer sig om organister i rockmusikken. Hammond-organister. Hammond-orglet, der blev opfundet af Laurens Hammond tilbage i 1930’erne har sat sit uudslettelige præg på rockmusikken. Surfmusikken ville ikke have været den samme, hvis det ikke var for Hammond B-3. Og det samme gælder for megen af tressernes og halvfjerdsernes populære musik. Fx ville Procol Harum aldrig have fået noget hit med A Whiter Shade Of Pale i 1967, hvis ikke Matthew Fisher havde trakteret det elektriske orgel, så vi aldrig glemmer det nummer.
Selv om Stevie Winwood ikke kun er organist – men multiinstrumentalist – så satte hans Hammond-spil sit vandmærke på Spencer Davies Groups store hit Gimme Some Lovin:

Spencer Davis Group – Gimme Some Lovin Music Video

Capac vender tilbage med flere organister i den kommende tid….

Mere fra den fløjlsbløde undergrund: The Quine Tapes

30. maj 2008

Jeg er vokset op med musik, der kom fra en gammel rørforstærket radio og centertunge transistorradioer, der spillede fra det udbredte tæppe på sandstranden. Og det forklarer nok, hvorfor jeg aldrig er blevet en hardcore audiofil. Hvis musikken ikke kan fænge mig uden at skulle filtreres gennem et 100.000-kroners audiofilt, hi-fi-anlæg, så kan det være lige meget. Musikken skal kunne slå igennem en gammel rød Grundig transistorradio med store, tunge batterier. Og den test ville megen af den nymodens musik aldrig kunne bestå…

Måske er det også derfor, jeg kan sætte pris på The Velvet Undergrounds Quine Tapes fra 2001. Her er der virkelig tale om low-fi indspilninger. Historien er den, at en ung jura-student ved navn Robert Quine blev grebet af Velvet Undergrounds musik i gruppens første år. Quine spillede selv guitar og søgte inspiration, hvor han kunne. Det vil sige: Han lyttede til idolerne – Stones, Byrds, Yardbirds osv. – og forsøgte at lære dem kunsten af. Og så The Velvet Underground. For rigtig at få fat i deres musikalske kunst indkøbte han en lille Sony-kassette-båndoptager med håndholdt mikrofon. Og optog alle de koncerter, han kunne, med Velvet. Den første koncert foregik i en gymnastiksal på Washington University. P.A. anlægget var elendigt, men koncerten fantastisk.

Senere fik bandet mere styr på den tekniske side af koncerterne – og Robert fortsatte med at bånde dem. På The Family Dog i San Francisco, hvor gruppen opholdt sig en hel måned i 1969. Derefter på klubben The Matrix, hvor der var så få publikummer, at Lou Reed og Robert ikke kunne undgå at lære hinanden at kende… Og der udviklede sig et slags partnerskab, hvor Quine optog musikken, bandet hørte noget af det og i øvrigt var anerkendende over for Quines engagement. Lou og Robert fik også lejlighed til at udveksle meninger om musik og musiksmag på en hotdog-joint. Lou var vild med Rolling Stones, halvtredserrock og The Byrds.

Robert beholdt sine kassettebånd og spillede dem flittigt. Og heldigvis var han så fornuftig at overspille dem til et rigtigt spolebånd. For man ved jo aldrig, hvad der kan ske med et kassettebånd. Hvem har ikke prøvet det med kassettebåndssalat…!?

Båndene var med til at gøre Robert Quine til den guitarist, han er. Mange år senere blev han en af grundlæggerne af bandet Richard Hell & The Voidoids og i perioden 1981-85 arbejdede han sammen med Lou Reed og satte sit præg på dennes soloplader (fx The Blue Mask). Siden har han arbejdet sammen med en række notabiliteter, som fx Marianne Faithfull, Brian Eno, Tom Waits m.fl.

At lytte til The Quine Tapes – The Velvet Underground Bootleg Series Volume I: The Quine Tapes – er som at finde tilbage til et gammelt, elsket spolebånd fra de svundne ungdomsdage. Det knaser lidt, lyden er nøgen, og man har fornemmelsen af at sidde på sit ungdomskammer og lytte til tonerne, der kommer ud af en lille forstærker. Samtidig er det en rejse ind i Velvet Undergrounds musik på et tidspunkt, hvor stilen allerede er lagt i støbeskeen, men hvor der endnu eksperimenteres med de enkelte numres form. Formen er ikke helt stram endnu. Der improviseres og musiceres, så det er en lyst. Lou og bandet tager sig rigtig god tid. En udgave af Sister Ray fra The Family Dog er mere end 24 minutter lang. På The Matrix slår de denne rekord og leverer en 38 minutter lang udgave…

Ialt byder Quine-båndene på cirka 2 ½ times selskab med Velvet Underground. Godt selskab. Det er som at møde en gammel ven, man ikke har snakket med i mange år… Båndene kan lånes via biblioteket.

the velvet underground – heroin (acoustic live)

Jimmy McGriff 1936-2008

30. maj 2008

Hammond-orgel-B3-legenden og soulartisten Jimmy McGriff er gået hinsides. Med sit orgel bryggede McGriff en funky blanding af R&B, blues, jazz, gospel m.m. og lagde en solid grund for det, man siden kaldte funk. Allerede i 1965 gjorde han sig bemærket med albummet “Blues for Mister Jimmy”, en blues-jazz-klassiker. Ud over sine soloprojekter var McGriff en efterspurgt sideman, der satte sit markante præg på mange indspilninger. En mere udførlig nekrolog kan man læse i New York Times.

Jimmy McGriff – The Bird Wave

Alle tiders bedste guitar-sange…

30. maj 2008

Vi skal ikke helt glemme listeriet. Rolling Stone bringer en liste på hundrede stykker med de “100 Greatest Guitar Songs af All Time“. Og de er der – mange af dem. Chuck Berry, Rolling Stones, Beatles, Led Zeppelin, Eric Clapton osv. Men der er også små artige overraskelser (for mig i hvert fald) iblandt. For eksempel The Impressions og deres udgave af People Get Ready (som danske Red Squares engang gjorde til et lokalt hit). Begrundelsen lyser: “Curtis Mayfields dybe borgerrettighedshymne er forstærket af han vellydende åbne guitarspil…”. Lyt selv. Knap så overraskende er valget af The Yardbirds og deres Over Under Sideways Down fra 1965. Det er Jeff Becks indledende markante sitar-efterlignende guitarspil, der gør udslaget.
En anden godbid er Dick Dale and the Del-Toes med Miserlou fra 1962 – en gammel græsk sang, der spilles med spilles med “oud-like staccato with stinging treble and oceanic reverb”.
Gå selv på jagt. Det er slående, at det store flertal af sange er fra rockens storhedstid i halvtredserne, tresserne og halvfjerdserne…

Over Under Sideways Down – Yardbirds (Page)

Tilbage til den fløjlsbløde undergrund…

29. maj 2008

Jeg er faldet ned i et hul, ned til den fløjlsbløde undergrund. årsagen er, at jeg omsider har fået anskaffet ovenstående album – The Velvet Underground (1969) – på cd. Et hul i cd-samlingen, som alt for længe har stået åbent. Og nu er sangene – plus en del andre med bandet – hældt på mp3-afspilleren og udgør mit lydspor i disse dage.
Pladen er gruppens tredje udspil. På det tidspunkt havde konkurrencen mellem Reed og Cale drevet sidstnævnte ud af gruppen. Sådan vil myten det i hvert fald. I stedet var Doug Yule kommet med. Og samtidig var der skruet gevaldigt ned for den hvide lyd, der dominerede de to første mesterværker: The Velvet Underground and Nico (67) og White Light/ White Heat (68). I stedet hører man en slags metropol-folk, hvor sangskriver Lou Reed giver en god forsmag på, hvad der er i vente i Reeds post-Velvet-periode… Candy Says, Pale Blue Eyes
Billy Names sort-hvide “kunstfotos” indfanger fint pladens nedtonede, dragende, melodisk forfinede stemning…

Hvid lyd – Velvet Underground “Venus in Furs”:

velvet underground – venus in furs

Venstreorienteret krimilitteratur…

29. maj 2008

Hvem har ikke stødt på Stieg Larsson krimier i det lokale indkøbscenter? Så sent som i går så jeg en række nye paperback-udgaver af krimi-successen. Jeg skal gerne indrømme, at jeg ikke er hoppet med på vognen. Jeg har ikke læst Larsson og kommer nok heller ikke til det. Der er så meget andet, jeg skal have læst…
Men, jeg synes, det er interessant at læse, at det åbenbart var den afdøde svenske succesforfatters hensigt at testamentere eventuelle indtægter til det trotskistiske parti Kommunistiske Arbetareförbundet. Noget kunne tyde på, at det stadigvæk er de venstresnoede krimiforfattere, der har greb om læserne – i Sverige, Danmark…

Ian Flemming – 100 år

29. maj 2008

Selv om det omtales her og der og alle steder, så vil vi dog lige nævne det: Ian Flemming – forfatteren til James Bond-romanerne – fyldte 100 år i går. Politikens Bo Tao Michaëlis fejrer dagen med en helsidesartikel om forfatteren og hans romaner… Til lykke.

P. F. Sloan – Secret Agent Man

Kvinden som (stor)forbruger

29. maj 2008

I dag skal forskning hel(s)t være erhvervsorienteret. Den skal kunne bruges til noget i (erhvervs)livet. Og det er da også forbavsende, hvad sådan erhvervsrettet forskning kan bringe for dagen. Forleden kunne en ph.d.-afhandling afsløre at tykke mænd gør sig bedre i karriereræset end fede kvinder. Og i dag kan man så læse, at “modeforsker”, ph.d. Erik Hansen-Hansen (ja, det hedder han altså…) har fundet ud af, at kvinders shoppingtrang er den rene biologi. Når fruen styrter af sted til udsalget og lader visakortet gløde for at hjembringe livsfornødenheder som mærkevaretøj, sko og fancy tasker, så tjener det et højere formål – nemlig at tiltrække den bedste mand, undskyld: alfahan, til at avle børn med. Moden står i artsbevarelsens tjeneste.
Tilbage står så at forklare, hvorfor de bliver ved, de der kvinder, efter at de har gaflet en alfahan og bidraget til slægtens videreførelse? Men, lad den slags tåbelige spørgsmål ligge. Vi skal jo ikke forstyrre den strømlinede, nyttige forskning.

Speaker Bite Me – live og gratis…

29. maj 2008

Det er ikke kun i udlandet, man kan finde nye veje for musikdistributionen. Det meget omtalte, danske band Speaker Bite Me har lagt et helt live-album (m. covers osv.) ind på deres hjemmeside til fri download. Via Soundvenue.com.

Calexico kommer til København

29. maj 2008

Det gode band Calexico kommer til Danmark. Det er ganske vist, man kan læse de på deres hjemmeside. Den 24. oktober lægger de vejen forbi Vega i København. Vega har vist ikke engang opdaget det…
Calexico stammer fra Arizona, hvor bandet blev dannet i 1990 af Joey Burns og John Convertino, der begge havde en fortid i et andet lytteværdigt orkester, Giant Sand. Calexicos musik er en blandet landhandel, der dog er farvet af lydene fra mexicansk og texansk musiktradition. Fem albums har de bag sig. I 1997 kom Spoke, der blev efterfulgt af The Black Light (98), Hot Rail (2000), Feast of Wine (03) og Garden Ruin (06). Et nyt album skulle være lige på trapperne. Jeg kunne godt tænke mig at stå i Vega den aften. Men nu får vi se, om det kan passes ind med arbejde og andre forpligtelser…

Hør også deres fine udgave af Loves Alone Again Or

Benzin – og kædebrev

29. maj 2008

Jeg er blevet ramt af et kædebrev. Det drejer i korthed om en boykot af et par store benzinselskaber med henblik på en generel nedsættelse af benzinpriserne. Jeg sendte brevet til et par af mine bekendte uden at tænke videre over det. Men så meldte eftertanken sig lige pludselig. Jo, jeg ved godt, at det er blevet dyrt at køre i bil. Sidst betalte jeg næsten 12 kr. pr. liter – hos det lille OK-selskab, som jeg frekventerer.
Men er det nu en god idé at gøre benzinen billigere – og dermed stimulere forbruget af fossilt brændstof? Er det ikke snarere sådan, at vi skulle bruge den fortsat stigende brændstofpris til at sætte gang i investeringerne i de offentlige transportmidler? Er det ikke den vej, vi skal alligevel – den globale klimasituation taget i betragtning?
Regeringen overvejer seriøst at sætte befordringfradraget op. Og den kunne da snildt løse problemet med de høje benzin- og oliepriser. Den kunne jo bare fjerne afgifterne på brændstof. Så kunne vi måske få et niveau, der svarer til amerikanernes. De betaler ca. 1 dollar pr. liter benzin. Og det, synes de, er for meget…
Men, som sagt, er det den vej, vi skal, hvis vi vil sikre kloden en fremtid? Jeg spørger bare.